събота, 3 декември 2016 г.

Издислав? Ноуп!

by webcafe

Едно име броди из интернет и вълнува българи от всякакви социални слоеве и културни кръгове. Издислав. Кой е Издислав и защо е такъв потентен хаштаг звяр, споделян, обсъждан, осмиван, осмислян, анализиран, интерпретиран, деконструиран, декодиран и фетишизиран?

Издислав е призракът на поквареното и провалено произношение, той е фантомът на поп-фолк операта, изплувал от мъглата на мрачния и гъст ориенталски лес, за да влее свежа кръв в анемичния напоследък организъм на българската поп-култура.
Издислав е чудовището, родено от лабораторния опит на "Планета Пайнер" и Фики Стораро за създаване на мелодична балада на английски.

Песента е Is This Love и до момента на публикуването на този материал не стана официално ясно дали гаврата с едноименната песен на Whitesnake е съзнателна или случайна.

Фики Стораро и Дейвид Ковърдейл не би трябвало да са хора, които да споменеш заедно в едно логически завършено изречение. Фики има фешън брада и вежди, масивни мускули по горната част на тялото и е печално известен с не достатъчно пропорционалното и впечатляващо развитие на своите крака. На бодибилдинг жаргон това значи, че "Фики няма крака". А Ковърдейл е рок звезда.

Фики може да няма крака, но е решил да пее в гора на английски.
Романтична балада. Той е в тъмни тонове, цветовете са приглушени и монохромни като за любовно терзание, камерата се върти около Фики по кръгова релса, която иновативно е запазена в кадър и дори е част от цялата визуална концепция на клипа към този лингвистичен атентат срещу английския език.

Фики пита Is This Love, но всеки чува Издислав.
Толкова ясно и отчетливо се раздира (и разбира) името Издислав, така е подбрано заглавието на баладата, че човек не може да не заподозре търсен ефект.

Фики дава на публиката това, което тя иска и очаква - осъзната автопародия, маскирана като "чийзи" балада в гора.
Стораро стимулира апетита на интернет за мемета. Той знае, че клипът сред дървета ще посее семената на шеги с дълбоки корени. "Дърветата в клипа на Фики искаха да си тръгнат, но нямаха крака. Той също".

Значи Издислав е добре калкулирана рекламна каскада, която постига целта си? Вероятно не.
Вероятно Фики и неговите хора наистина са си мислели, че баладата ще разчувства феновете, а опитът за английски ще разшири пазарното и културно влияние едновременно на личния му бранд и този на компанията.
В крайна сметка отговорът на въпроса Издислав е ясен. Ноуп.

Няма коментари:

Публикуване на коментар